Website Care4Neo logo

Wetenschappelijke onderzoek leidt tot meer kennis. Samen meer impact.

IMPACT

Onderzoek

IMPACT

Op een neonatologieafdeling zijn zorgverleners en ouders continu met elkaar in gesprek over de behandeling van het vroeggeboren kind. Onderzoek toont aan dat de manier waarop deze gesprekken verlopen, grote invloed heeft op ouders – tijdens maar ook lang na de ziekenhuisopname. Communicatie is direct van invloed op de hoeveel stress die ouders ervaren; de mate waarin zij medische informatie onthouden en begrijpen; hoezeer zij actief deelnemen aan de zorg voor het kind; hoe tevreden zij zijn; en zelfs of zij zich goed hechten aan hun kind. Communicatie heeft ook effecten op zorgverleners: als gesprekken over behandeling goed verlopen, ervaren zorgverleners meer werktevredenheid en minder burn-outklachten.

impact.png

Wat?

Dit project onderzoekt hoe verschillende communicatietechnieken kunnen worden ingezet om gesprekken over behandeling verder te verbeteren. O.a. wordt onderzocht hoe zorgverleners behandelbeslissingen het beste kunnen onderbouwen met argumenten, om zo ouders te betrekken bij de zorg – óók in (acute) situaties waar ouders niet direct kunnen meebeslissen over behandeling.

Op basis van de wetenschappelijke resultaten verwachten we praktische handvatten te ontwikkelen voor zorgverleners om gesprekken met ouders nog beter te laten verlopen. De resultaten worden gepubliceerd in wetenschappelijke vaktijdschriften. 

Waarom?

Op basis van de uitkomsten van het Veni-project worden praktische handvatten ontwikkeld om zorgverleners te ondersteunen in de gesprekken met ouders op de afdeling neonatologie.

Onder de belangrijkste uitkomsten van het project zijn het NICU Communicatie Raamwerk, een model dat de functies en effecten van communicatie in de neonatologie weergeeft, en het TAILORED-model dat in 5 stappen weergeeft hoe zorgverleners kunnen communiceren ‘op maat’.  

Hoe?

Het onderzoeksproject maakt gebruik van verschillende technieken waaronder: systematisch literatuuronderzoek, observationeel onderzoek in de kliniek (video-opnames) interviews, Delphi-consensusonderzoek, vragenlijsten en experimenten.

De looptijd van het onderzoek is 2019-2024.

 

Onderzoekers

Hoofdonderzoeker: Dr. Nanon Labrie. Nanon is wetenschapper en ervaringsdeskundige.

Als taal- en communicatiewetenschapper én ervaringsdeskundige kent hoofdonderzoeker dr. Nanon Labrie als geen ander het belang van communicatie in de neonatologie.

In 2014 promoveerde zij aan de Universiteit van Lugano (Zwitserland) op het belang van redelijke argumentatie tijdens gesprekken waarin artsen en patiënten ‘samen beslissen’ over behandeling. In 2017 werd haar dochter Emilie geboren bij een zwangerschapstermijn van 26 weken en 3 dagen. Hierna schreef zij een subsidievoorstel om haar communicatieonderzoek voort te zetten binnen de neonatologie.

In 2019 ontving zij voor haar werk een prestigieuze Veni-beurs van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Bij het IMPACT-project zijn >20 onderzoekers en zorgverleners betrokken, die in verschillende stadia van het project hebben meegedacht en meegewerkt.

Onderzoek

GLOSSY

In november 2024 een populairwetenschappelijk tijdschrift gelanceerd (IMPACT: familiegerichte communicatie in de neonatologie), speciaal bedoeld voor alle zorgverleners en ouders in de neonatologie.

impact glossy.png.jpg

Rol Care4Neo in dit onderzoek

Care4Neo & IMPACT

Care4Neo is vanaf de subsidieaanvraag betrokken bij het project en alle deelstudies. Vanuit Care4Neo is meegewerkt aan de onderzoeksopzet, deelnemerwerving, de analyse van onderzoeksresultaten, het opschrijven en presenteren van onderzoeksbevindingen en het verspreiden van deze nieuwe kennis. Daarnaast hebben Nanon Labrie en Care4Neo nauw samengewerkt bij de ontwikkeling van glossy magazine IMPACT, waarin de projectresultaten op laagdrempelige wijze aan het grote publiek worden gepresenteerd.

Care4Neo logo_URL_RGB.png
Terug naar boven