Website Care4Neo logo

Wij zijn er de hele reis van klein naar groot. Met informatie om je te ondersteunen als je kind te vroeg, te licht en ziek geboren wordt.

Navigeren door het onderwijslandschap: Stichting Ouders & Onderwijs helpt

Navigeren door het onderwijslandschap: Stichting Ouders & Onderwijs helpt

Door Marieke Boon (Stichting Ouders & Onderwijs)

Door Marieke Boon (Stichting Ouders & Onderwijs)

Een nieuwe fase breekt aan. Jouw kind mag naar de basisschool. Een goede school kiezen is voor elke ouder belangrijk. Zeker als jouw kind extra zorg nodig heeft. Spelen de gevolgen van de prematuriteit van jouw kind nog een grote rol in zijn of haar leven? Is het nodig om de school op de hoogte te brengen van de moeilijke start van jouw kind? Stichting Ouders & Onderwijs helpt ouders bij alle vragen over passend onderwijs en ondersteuning die hun kind op school nodig heeft.

Marieke Boon HR (1).jpg

Stichting Ouders & Onderwijs is een landelijke organisatie voor alle ouders met kinderen in de schoolgaande leeftijd. Marieke Boon werkt als specialist passend onderwijs bij stichting Ouders & Onderwijs. Marieke: “We helpen ouders door ze te informeren en te adviseren over alles wat met onderwijs en school te maken heeft. Ook vertegenwoordigen we ouders richting de politiek, de onderwijssector en in de media. Ouders kunnen met al hun vragen en problemen rondom het onderwijs en de school van hun kind terecht bij ons adviespunt. Op onze website en socials vinden ouders veel informatie en houden we ze op de hoogte van de ontwikkelingen in het onderwijs.”

Goede schoolkeuze

“Een goede school voor jouw kind kiezen is voor elke ouder belangrijk”, meent Marieke. “Maar als jouw kind extra zorg vraagt, dan is het nog belangrijker om een school te vinden die goed bij jouw kind en bij jou als ouder past. Sommige scholen staan heel open voor alle kinderen, ook als ze extra hulp nodig hebben. Andere scholen zijn daar veel terughoudender in. Ga vooral kijken op verschillende scholen. Onze checklist schoolkeuze kan hierbij helpen”, adviseert ze. “En als jouw kind op school zit, houd de lijntjes met school kort. Maak duidelijke afspraken over de hulp aan jouw kind en evalueer deze regelmatig.

Als jouw kind extra ondersteuning op school krijgt, wordt er een ontwikkelingsplan (OPP) opgesteld. Daarin staat onder andere welke hulp jouw kind krijgt. Dit noemen we het handelingsdeel. Jouw instemming op dit plan is nodig.”

basisschool

De weg naar mogelijkheden

Volgens Marieke gaan veel vragen van ouders over passend onderwijs en de ondersteuning die hun kind op school nodig heeft. “We vragen niet specifiek naar het verleden van een kind. Voor ons maakt het niet uit wat de reden is waarom een kind extra hulp of ondersteuning op school nodig heeft”, benadrukt ze. “De vragen gaan vaak over wat men van een school kan en mag verwachten, wat de regels en procedures zijn en hoe ze het gesprek met school het beste kunnen voeren. Bijvoorbeeld als een ouder wil weten welke medische handelingen een leerkracht op school kan en mag doen. Of de vraag of een leerkracht medicijnen kan en mag toedienen. Maar ook wat de mogelijkheden zijn als een kind snel moe is en daardoor misschien niet hele dagen naar school kan gaan. Daarnaast wijzen we ouders de weg naar mogelijkheden als de samenwerking met school niet goed gaat.”

Een moeilijke start

Het kan zijn dat ouders van een prematuur dubben over de vraag of het nodig is om de school op de hoogte te brengen van de moeilijke start van hun kind. Marieke geeft aan dat iedere situatie anders is. “Als een kind weinig gevolgen van zijn of haar prematuriteit heeft en hier geen rekening mee gehouden hoeft te worden, is er geen enkele reden om op school te noemen dat jouw kind een moeilijke start heeft gehad. Maar als er wel extra hulp of een aanpassing op school nodig is, is het advies om dit wel aan te geven. Dat kan ook zonder de reden/ oorzaak daarvan. Het gaat om de onder steuning die nodig is.

Wettelijk gezien moet je, als je denkt dat jouw kind extra ondersteuning nodig heeft, dit als ouder ook aan gegeven op school”, vertelt Marieke. “Scholen krijgen dan zorgplicht wat betekent dat ze moeten gaan kijken wat een kind qua hulp nodig heeft en die vervolgens organiseren. Mochten ze dat niet zelf op school kunnen, ook niet met hulp van anderen binnen of van buiten de school, dan moet de school een andere school vinden die het kind wel de ondersteuning kan bieden. Bijvoorbeeld wanneer een kind veel medische zorg en hulp nodig heeft die een basisschool niet kan bieden. Denk bijvoorbeeld aan niet zelfstandig naar de toilet kunnen of wanneer medische handelingen nodig zijn. Dan is een school voor speciaal onderwijs, een mytylschool of school verbonden aan een revalidatiecentrum passender”, legt Marieke uit.

“Naar deze scholen kan jouw kind niet zomaar. Daarvoor is een toelaatbaarheidsverklaring nodig. Het voordeel van deze scholen is dat ze meer kennis hebben over de zorg die jouw kind nodig heeft en dat er vaak ook therapie, bijvoorbeeld fysiotherapie, onder schooltijd is. Het nadeel is dat deze scholen vaak verder weg liggen en jouw kind niet met kinderen uit de omgeving naar school gaat.”

Meer informatie voor leerkrachten

Van ouders ontvangt stichting Ouders & Onderwijs meer vragen dan van leerkrachten. Marieke: “Ouders wijzen we vaak op informatie. Een handreiking of een goed voorbeeld. Bijvoorbeeld de handreiking (digitaal) afstandsonderwijs of de richtlijnen voor medicijngebruik. Ouders nemen deze informatie dan mee naar school en zo komt het bij de leerkracht terecht.

We merken dat leerkrachten vaak weinig weten over wat een bepaalde handicap of beschadiging betekent voor een kind en welke hulp deze daarbij nodig heeft. Bijvoorbeeld wat dit voor invloed heeft op de belastbaarheid van een kind. Daar zou meer informatie over kunnen komen. Ook over wat er voor mogelijkheden zijn”, meent Marieke. “De stichting Zorgeloos naar school biedt informatie over het onderwijs aan kinderen met een chronische aandoening. En voor vragen en hulp over medische ondersteuning kan Ziezon benaderd worden”, vult ze aan.

Luisterend oor

Als specialist passend onderwijs is Marieke vaak betrokken bij kinderen die niet naar school kunnen of mogen gaan of waar voor het onderwijs volgen op een school een groot probleem is. “Ik ben trots als het dan, samen met de ouders, toch lukt om het onderwijs voor hun kind voor elkaar te krijgen. Veel ouders die ons bellen, hebben, naast een vraag, ook behoefte om hun verhaal en situatie te bespreken en te delen. Wij bieden een luisterend oor en proberen hen met advies weer verder op weg te helpen. Iedere keer als dat lukt zijn wij weer een beetje trots en blij dat we dit ouders kunnen bieden.”

Handige links

Terug naar boven