Wij zijn er de hele reis van klein naar groot. Met informatie om je te ondersteunen als je kind te vroeg, te licht en ziek geboren wordt.
Vertellen op school
Vertellen op school
Bij veel ouders speelt de vraag of het verstandig is om op school te vertellen dat je kind een moeilijke start heeft gehad. Je twijfelt of hierdoor misschien of je kind hierdoor een etiket opgeplakt krijgt. Wordt er dan niet te veel op hem gelet en wordt er niet te veel toegeschreven aan dit feit, zonder dat gekeken wordt of er iets anders aan de hand is? Of je hebt het gevoel dat je kind gewoon gaat beginnen op school, gewoon zoals alle andere kinderen.
Uit ons onderzoek blijkt dat het juist erg belangrijk is om te vertellen hoe je kind is gestart. Vanuit school is het belangrijk om te weten. School heeft een zorgplicht en daarom is het belangrijk dat school het weet, zodat ze daar tijdig op kunnen inspelen. Ook veel ouders, die aangesloten zijn bij onze vereniging en hun ervaringen delen met elkaar, adviseren elkaar dat je op school vertelt over de moeilijke start bij de geboorte en hoe de periode daarna gaat. Ook al zie je bij de start van school dat je kind prima mee kan komen, heb je het idee dat die couveusetijd ver achter je ligt en je kind mee kan komen als ieder ander “normaal kind”.
Wel of geen achterstand?
Je wil een makkelijke start in een nieuwe omgeving, zoals elk ander kind. Dat er niet speciaal op je kind wordt gelet door de leerkracht als het niet nodig is. Dat er niet vanaf de eerste schooldag een stempel op je kind wordt gedrukt. Maar heeft je kind dat stempel eigenlijk al doordat je jullie ouders wat extra op ze let? Kan je kind wel goed meekomen of zie je toch een achterstand vergeleken met op tijd geboren kinderen?
Als je het hebt verteld, kan het een verklaring zijn wanneer je kind zich anders gedraagt of minder goed kan meekomen dan de andere kinderen. Dan kan de leerkracht daar alerter op zijn als het leren of het gedrag niet verloopt zoals verwacht. Het weten van de oorzaak is niet altijd relevant, maar kan wel helpend zijn in de aanpak en het begrip voor de leerkracht de ouders en het kind.
De laatste belangrijke reden om het te vertellen heeft er ook mee te maken dat jij misschien vaker dan de standaard ingeplande gesprekken op school, met de leerkracht wil praten over hoe het met je kind gaat op school. De stempel van de bezorgde of overbezorgde ouder is misschien waar je je zorgen over maakt. Doordat je het hebt verteld op school, kan de school sneller begrijpen waarom jij vaker even het gesprek aangaat met de leerkracht.
Langer kleuteren
Bij veel kinderen met een moeilijke start, waarbij het in eerste instantie lijkt dat ze hun baby/peuter tijd goed doorgekomen zijn, kunnen op de basisschool toch nog problemen aan het licht komen. Jouw te vroeg geboren kind is bij de kleuters gestart met een gecorrigeerde leeftijd jonger dan vier jaar. Kan je kind al goed meekomen of merk je een achterstand bij het leren of sociaal-emotioneel (omgaan met andere kinderen etc.)
Wat zien we in groep 1 en 2 vaker bij kinderen met een moeilijke start?
Ze hebben concentratieproblemen, ze begrijpen opdrachten slechter, zijn verlegen of juist druk of ze kunnen zich niet goed uitdrukken. Ook zien we lichtere motorische stoornissen (als houterigheid of problemen in de fijne motoriek). Dit belemmert het normale leren en ook het leren van alledaagse vaardigheden (als veters strikken, maar ook het wachten op je beurt).
Als de leerkracht of jij merkt dat je kind achterloopt in de kleuterperiode, dan kan het een idee zijn om je kind een jaar extra te laten kleuteren.
De 1-oktobergrens
Bij sommige basisscholen bepaalt de leeftijd van een leerling of hij naar groep 3 kan. Dit heeft te maken met de vroegere 1-oktobergrens. Om van de kleuterklas naar de lagere school te mogen moest een kind voor 1 oktober 6 jaar zijn. Deze regeling bestaat al veertig jaar niet meer, maar wordt door scholen nog wel regelmatig gebruikt.
Stel je kind is twee maanden te vroeg geboren: dan gaat hij als hij geboren is in september, in principe automatisch naar groep 3. Maar zou je de ongecorrigeerde leeftijd gebruiken. Dan zou hij pas geboren zijn november, wat zou betekenen dat hij nog in groep 2 blijft. Als ouder is het daarom belangrijk dit met de leerkracht te bespreken.
De meningen over het wel of niet extra laten kleuteren zijn verdeeld, omdat pas in de hogere groepen zal blijken of het wel of niet extra kleuteren heeft geholpen. Onderzoeken hiernaar geven wisselende resultaten, daarom is het belangrijk dat je dit bespreekt met de leerkracht en goed afweegt wat voor jouw kind het beste zou kunnen zijn. Extra kleuteren is iets anders dan blijven zitten, het kan helpen om je kind een betere start te geven in groep 3.